rodopska-kushta.com :

Er zijn twee soorten vezels: oplosbare vezels en onoplosbare vezels. Hoewel beide zijn belangrijk om in uw dieet, hebben studies aangetoond dat een soort vezel ook kan helpen om je te verlagen cholesterol .

We hebben al wel enkele van de andere heatlhy voordelen die glasvezel te bieden heeft. Het helpt met een normale darmfunctie en het voegt bulk aan voedsel te zorgen dat u zich voller. Echter, er sprake is van een andere, essentiële voordeel dat vezels kan hebben is dat het verbeteren van uw gezondheid van het hart.

Soorten vezels

Hoewel er verschillende vormen van vezels, kunnen ze worden ingedeeld in twee grote groepen: oplosbare vezels en onoplosbare vezels . Hoewel beide zijn goed voor het lichaam, heeft slechts een groep is aangetoond dat ze nuttig zijn in het verlagen van je cholesterol.

Oplosbare vezels kan worden opgelost in water en vormt een gel-achtige consistentie in het spijsverteringskanaal. Anderzijds, onoplosbare vezels niet kan worden opgelost in water, zodat het door het spijsverteringskanaal relatief onveranderd. Als het gaat om uw gezondheid van het hart, blijkt dat slechts oplosbare vezels is gunstig in het verlagen van je cholesterol. In feite, hebben studies aangetoond dat het consumeren van 10 tot 25 gram oplosbare vezels per dag kan cholesterol te verlagen met 18%.

Echter, het lijkt alleen lager uw 'slechte' cholesterol ( LDL ) - uw 'goede' cholesterol ( HDL ) en triglyceriden zijn slechts minimaal of helemaal niet, beïnvloed door de oplosbare vezels. Bovendien wordt onoplosbare vezels niet aan cholesterol beïnvloeden, maar het is belangrijk in een gezonde colon.

Waar kan ik oplosbare vezels?

Een verscheidenheid aan voedingsmiddelen bevatten oplosbare vezels. Door het eten van de aanbevolen hoeveelheden fruit, groenten, volle granen en peulvruchten in de Schijf van Vijf, moet u in staat om de aanbevolen hoeveelheid van oplosbare vezels per dag te verkrijgen.

Terwijl vezel supplementen kan worden gebruikt om deze eis te voldoen, wordt het niet aangeraden dat je ze gebruiken als vervanging voor het eten van een gezond dieet . Groenten en fruit bevatten ook belangrijke voedingsstoffen, zoals vitaminen, die niet kan worden verkregen via een vezel supplement.

Bronnen:

Rolfes SR, Whitney E. Understanding Nutrition, 3e druk 2005.

Poli A, Marangoni F, Paoletti R, et al.. Niet-farmacologische controle van de plasma cholesterol niveaus. Nutr Metab Cardiovas Dis 2008; 18: S1-S16.

Bruin L, Rosner B, Willett WW, et al.. Cholesterol-verlagende effecten van voedingsvezels: een meta-analyse. Am J Clin Nutr 1999 69:30-42.

Derde verslag van het National Cholesterol Education Program (NCEP) Expert Panel voor opsporing, de beoordeling en behandeling van hoge cholesterolgehalte in het bloed bij volwassenen (PDF) , juli 2004, De National Institutes of Heath: The National Heart, Lung, and Blood Institute.




verband lipoproteinen en cholesterol kraštovaizdžio dizaino kursai bungalow stiliaus namu projektai manson atskyre nuo baznycios verband lipoproteinen en cholesterol